درباره اسلام
اسلام از ادیان توحیدی و ابراهیمی است، پیام آور این دین حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) است که از سوی خداوند و از طریق فرشته ای به نام جبرائیل «قرآن» را برای هدایت مردم در تمام قرون و اعصار دریافت کرده و برای بشر به ارمغان آورده است.با ما همراه باشید تا درباره اسلام بیشتر بدانید.⬇ ⬇
دعوت به اسلام در سال 610 میلادی در مکه (واقع در شبه جزیره عربستان) آغاز شد و پس از هجرت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) به مدینه توسعه یافت.
اسلام کامل ترین دین
مسلمانان بر این باورند که اسلام کامل ترین دین جهان و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) آخرین و خاتم پیامبران الهی است. قرآن کتاب مقدس مسلمانان و سنت پیامبر اسلام و امامان شیعه ، اصلی ترین منبع برای شناخت باورها و اعمال دینی اسلام هستند. به اعتقاد مسلمانان در قرآن هیچ گونه باطل و اشتباهی راه ندارد و از زمان نزول تا کنون بدون تحریف باقی مانده است.
سنت شامل گفتار و رفتار پیامبر و امامان معصوم می باشد که به صورت مکتوب نسل به نسل به مسلمانان منتقل شده است
درباره اسلام
اسلام در لغت به معنای – تسلیم شدن و گردن نهادن به فرمان خدا – است ، اما در اصطلاح نامی است برای آخرین شریعت توحیدی که بر خاتم پیامبران نازل شده است از این رو گفته اند معنای اصطلاحی اسلام عبارت است از گفتن شهادتین با زبان ، یعنی به کسی که با زبانش اقرار کند و شهادت دهد به «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» به او مسلمان مسلم اطلاق می شود ، که البته این نازل ترین مرتبه از اسلام آوردن است که همه فرق اسلامی بر آن توافق دارند.
اسلام دین الهی از آدم تا خاتم
با توجه به این تعریفی که کرده ایم ، دین اسلام آیینی است که برنامه ی کلی آن تسلیم شدن انسان به خدای جهان و جهانیان است ، از این رو به این نتیجه می رسیم که همه ی پیامبران الهی از حضرت آدم گرفته تا خاتم انبیا ، مردم را به اسلام دعوت می کردند.
در قرآن کریم نیز به این مطلب تصریح شده است
«وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُۥ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَٱتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَٰهِيمَ حَنِيفًا»
و دین چه کسی بهتر است از آنکه همه وجودش را تسلیم خدا کرده و نیکوکار است، و از آیین ابراهیم یکتاپرست حق گرا پیروی کرده است؟ وخدا ابراهیم را [برای حق گرایی، خلوص، پاکی اخلاق واعمالش] دوست خود گرفت.
نساء 125
از این رو گفته اند پیروی کردن به آیین آسمانی آخرین پیام آور الهی را اسلام گویند که در میان ادیان توحیدی و ابراهیمی از جامعیت کامل برخوردار است.
اهل سنت و شیعه دو مذهب عمده و اصلی
در دین اسلام دو مذهب عمده و اصلی یعنی شیعه و اهل سنت وجود دارد که هریک به فرقه های متعددی تقسیم شده اند مهم ترین اختلاف بین این دو مذهب در مورد مسئله ی امامت و جانشینی پیامبراسلام است.البته علاوه بر اختلاف در مسئله جانشینی پیامبر، در بعضی مسائل اعتقادی و احکام نیز با یکدیگر تفاوت دارند. که انشالله در سایت با اسلام در این خصوص مقالاتی منتشر خواهیم کرد.
مهم ترین ارکان اعتقادی اسلام
1 اسلام همچون دیگر ادیان الهی از 2 بخش کلی تشکیل شده است: بخش اول ، اصول اعتقادی و باور ها و بخش دوم شریعت و مقررات دینی.
2. بخش اول یعنی اصول اعتقادی ، شامل توحید ، نبوت ، معاد ، عدل و امامت است.
توحید در اسلام
2-1. توحید یعنی اعتقاد به این که خداوند ، یکتا و یگانه و خالق و مدبر جهان هستی است.
نبوت در اسلام
2-2. نبوت یعنی اعتقاد به این که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر الهی و صاحب کامل ترین وآخرین شریعت الهی است.
معاد در اسلام
3-2. معاد یعنی اعتقاد به این که پس از این دنیا، جهان آخرتی وجود دارد که انسان ها پس از مرگ وارد آن عالم می شوند. جهان آخرت شامل برزخ و قیامت است. انسان ها پس از مرگ ، نخست وارد عالم برزخ می شوند که عالمی است میان دنیا و قیامت ، سپس با پایان جهان، قیامت برپا می شود و به اعمال انسان ها رسیدگی می شود و هریک از افراد بشر، متناسب با اعمالی که در عالم دنیا داشته است، در سعادت و راحتی یا عذاب و ناراحتی خواهند بود. جهان آخرت، ابدی است و پایان ندارند. عذاب قیامت، نتیجه و تجلی اعمال خود شخص است که در دنیا مرتکب شده؛ نه این که خداوند متعال عذابی را از طرف خودش بر او تحمیل کند.
عدل در اسلام
4-2. عدل یعنی اعتقاد به این که خداوند چه در نظام تکوین و چه در نظام تشریع به حق و عدل رفتار می کند و ظلم نمی کند و همچنین دور بودن خداوند از هر عملی که خلاف حکمت است. خداوند، هر پدیده و مخلوقی را در جای خود آفریده و تعادل و تناسب در تمام پدیده های جهان آفرینش وجود دارد و این که همه انسان ها در پیشگاه خدا برابراند و هیچ انسانی بر دیگری برتری ندارد مگر به تقوا و همچنین این که خداوند هیچ عملی را هرچند ناچیز و کوچک، از کسی ضایع نمی کند.
امامت در اسلام
5-2. امامت یعنی اعتقاد به امامت و پیشوایی 12 امام (علیهم السلام)،به عنوان جانشینان پیامبر اسلام و ادامه دهنده رسالت ایشان که اسامی این 12 امام، به امر الهی ، توسط آخرین پیامبر مشخص شده است، به ترتیب عبارت اند از: امام علی، امام حسن، امام حسین، امام سجاد، امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام رضا، امام جواد، امام هادی، امام حسن عسکری (علیهم السلام)، و امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف).
از 12 جانشین پیامبر، 11 امام به امامت رسیده و با شهادت، از دنیا رفته اند و امام دوازدهم زنده، ولی از نظر ها غایب است که پس از ظهور،با تشکیل حکومت واحد جهانی، دنیا را از ظلم و جور پاک می سازد و عدالت اسلامی را برقرار می کند و دوران شکوفایی و پیشرفت علم و همچنین زندگی سعادت مندانه و همراه با رفاه و گشایش برای تمام انسان های کره زمین آغاز خواهد شد.
شریعت و مقررات دینی اسلام
3.بخش دوم یعنی شریعت و مقررات دینی، شامل قوانین و ضوابطی است که بخشی از آن در کتاب آسمانی یعنی قرآن آمده و بخش دیگر آن را پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) وهم امامان (علیهم السلام) که جانشینان آن حضرت هستند با رفتار و گفتار خود به مسلمانان آموزش داده اند.
4. همه پیامبران الهی و همچنین پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و امامان (علیهم السلام) جانشینان ایشان، همگی عصمت دارند، یعنی هرگز مرتکب گناه و انحراف نمی شوند و در انجام رسالت الهی خویش از هرگونه خطا و اشتباهی مصون هستند.
5.خداوند متعال در قرآن دستور داده است که از پیامبر و امامان (علیهم السلام) تبعیت و اطاعت شود. اطاعت از اوامر و نواهی الهی، امری ضروری، و شرط هدایت و سعادت بشر است.
6.بخش اول دین یعنی اصول اعتقادی، استدلالی است و هرفرد پس از رسیدن به بلوغ با تحقیق و بررسی و دلایل قانع کننده برای خود، می تواند به آن معتقد شود و ایمان پیدا کند، اصول اعتقادی، تقلیدی و ارثی نیست و کسی نمی تواند با تقلید کردن از دیگران یا تبعیت از والدین مسلمان خود، مسلمان به شمار آید، بلکه متناسب با سطح دانش و معرفت خود، باید با استدلال به اسلام اعتقاد پیدا کند.
7. در مورد بخش دوم دین یعنی شریعت و مقررات دینی، هر فرد یا باید خود متخصص علوم دینی شود و با کسب دانش لازم، با شریعت و مقررات اسلام آشنا گردد یا اینکه در این باره به متخصصان علوم دینی مراجعه و از نظر آنان تبعیت کند که به آن، تقلید از مرجع تقلید گفته می شود.
دسته بندی کلی احکام و مقررات شرع اسلام
8. احکام و مقررات شرع اسلام به 5 دسته کلی تقسیم می شوند:
1-8. واجبات: یعنی اعمال، رفتار و گفتاری که انجام دادن آن بر هر مسلمانی لازم و ضروری است و ترک کردن آن، موجب مجازات دنیوی یا اخروی است، مانند: نماز، روزه، و نیکی به والدین
2-8. محرمات: یعنی اعمال، رفتار و گفتاری که ترک کردن آن بر هر مسلمانی لازم و ضروری است و ارتکاب آن حرام، و موجب مجازات دنیوی یا اخروی است، مانند: قتل عمد، تعدی به ناموس دیگران، شرب خمر، دروغ گویی، و سرقت.
3-8. مستحبات: یعنی رفتار و گفتاری که انجام دادن آن بهتر از ترک کردن آن است. انجام دادن مستحبات، پاداش الهی و منافع دنیوی را در پی دارد، ولی ترک کردن آن مسئولیت و مجازاتی ندارد مانند: خدمت به مردم ، انفاق کردن ، خواندن نماز به جماعت، و شستن دست ها قبل از خوردن غذا.
4-8. مکروهات: یعنی رفتار و گفتاری که انجام ندادن آن بهتر از انجام دادنش است. ترک کردن مکروهات، پاداش الهی و منافع دنیوی را در پی دارد، ولی انجام دادن آن مسئولیت و مجازاتی ندارد، مانند: در حال سیری غذا خوردن، گذاشتن نان زیر ظرف غذا، و آشامیدن آب بعد از غذای چرب.
5-8. مباهات: یعنی رفتار و گفتاری که انجام دادن و ترک کردن آن ها مساوی است و ترجیحی بر هم ندارند، مانند : قدم زدن در خیابان یا تماشای مسابقه فوتبال.
9.آنچه در باره ی شریعت و مقررات اسلام اهمیت فراوانی دارد انجام دادن واجبات و ترک کردن محرمات است. البته ترک کردن محرمات، مهم تر از انجام دادن واجبات است. در مقررات اسلامی، تعداد واجبات بسیار اندک است، ولی تعداد محرمات بسیار زیاد است. در واقع قرار نیست فرد مسلمان برای رعایت شریعت به زحمت افتد و کار و اعمال زیادی انجام دهد، بلکه بیشتر قرار است کارهای منفی یعنی محرمات را ترک کند.
برگرفته از کتاب «اسلام چیست» از سید عظیم قوام
با سایت با اسلام بیشتر با اسلام آشنا می شوید